تغییرات و حذف سهمیه کنکور سراسری 1400
نوشته شده توسط : دانتل

یکی از قسمت‌های مهم دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان، بخش مربوط به سهمیه ها در کنکور است. در طی سالیان گذشته 19 سهمیه متفاوت در کنکور لحاظ می‌شده است که باعث بروز اختلال در روند گزینش داوطلبان شده و مشکلاتی را برای دانشگاه ها به وجود آورده بود. لذا طی مصوبه جدید مجلس سهمیه ها دستخوش تغییرات شده و  و موارد اعمال سهمیه در کنکور 1400 به 3 مورد کاهش یافته و بخری حذف شده است. اطلاعات تکمیلی در رابطه با سهمیه کنکور سراسری 1400 در ادامه مقاله در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سهمیه کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید. 

منبع: تغییرات و حذف سهمیه کنکور سراسری 1400

 

سهمیه های کنکور سراسری 1400

امکانات آموزشی در کشور به صورت متوازن گسترش نیافته است. دانش آموزان بسیاری از مناطق کشور از حداقل امکانات آموزشی برخوردار هستند. به همین علت جهت ایجاد عدالت آموزشی بین تمام دانش آموزان، سهمیه هایی برای شرکت در کنکور سراسری تعریف شد. به مرور زمان موارد اعمال سهمیه افزایش یافته و داوطلبان شاهد اعمال 19 مورد سهمیه در کنکور سراسری بودند. این امر سبب بروز آشفتگی در فرآیند گزینش داوطلبان گردید. در نهایت با حذف 16 مورد از موارد اعمال سهمیه، تنها 3 عنوان برای اعمال سهمیه در کنکور 1400 باقی ماند. این عناوین عبارتند از:

  • سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1400
  • سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری 1400
  • سهمیه آزاد در کنکور سراسری 1400

در ادامه هر یک از این سهمیه ها به صورت مبسوط تشریح خواهد شد.

بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری

سهمیه مناطق

برای اعمال این سهمیه، مناطق مختلف کشور به سه گروه تقسیم می‌شوند. این گروه ها عبارتند از منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3. منطقه یک شامل شهرهای بزرگ و پیشرفته و در حقیقت مراکز استان‌ها می‌باشد که از امکانات آموزشی بالایی برخوردار هستند. شهرهای نیمه پیشرفته که سطح امکانات آموزشی در آنها متوسط است، در منطقه 2 دسته بندی می‌شوند. در منطقه 3 شهرهایی که از حداقل امکانات آموزشی برخوردار هستند و مناطق محروم دسته بندی می‌شود.

سهمیه مناطق از نظر تعداد مشمولین رتبه اول را در بین سهمیه‌های اعمال شده دارد. به غیر از داوطلبین مشمول سهمیه رزمندگان، جانبازان و ایثارگران و شهدا، سایر داوطلبان مشمول سهمیه مناطق می‌شوند. ملاک انتخاب نوع سهمیه مناطق برای متقاضیان، سه سال آخر تحصیل آنان می‌باشد.

بخوانید: رتبه و تراز در انتخاب رشته کنکور سراسری 98-99

نکات مهم در اعمال سهمیه مناطق

  • ظرفیت رشته های دانشگاهی در سهمیه مناطق با توجه به تعداد متقاضیان درصد بندی می‌شود. یعنی هر نوع منطقه ای که تعداد داوطلب بیشتری داشته باشد، کرسی‌های بیشتری نیز به آن تخصیص می‌یابد. به عنوان مثال اگر 50 درصد داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور از منطقه دو باشند، به همان نسبت یعنی 50 درصد ظرفیت دانشگاه ها نیز از داوطلبان این منطقه گزینش می‌شوند.
  • داوطلبان معلول بدون توجه به منطقه تحصیل آنان، در منطقه 3 سهمیه مناطق دسته بندی می‌شوند.
  • تنها 50 درصد ظرفیت دانشگاه ها در سهمیه مناطق به رقابت گذاشته می‌شود. در 50 درصد باقی مانده ظرفیت، گزینش بدون اعمال هر گونه سهمیه ای صورت می‌گیرد.
  • چنانچه داوطلب سه سال آخر تحصیل خود را در مناطق مختلف گذرانده باشد، مرفه ترین منطقه ملاک عمل واقع خواهد بود. به عنوان مثال اگر داوطلب سال نهم تحصیل خود را در تهران و دو سال باقی مانده را در یک روستای دور افتاده سپری نموده باشد، نوع منطقه اعمالی برای وی منطقه یک خواهد بود.

بخوانید: اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری

حذف سهمیه کنکور سراسری 1400 | سهمیه ایثارگران 

سهمیه ایثارگران در سال 1400 به صورت 5 درصد ظرفیت مازاد نظر گرفته شده است. متقاضیان استفاده از این سهمیه باید 85 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده را کسب نموده باشند. ظرفیت اعمال شده در این سهمیه برای گزینش داوطلبان، اولویت بندی شده است. اولویت اول گزینش سهمیه ایثارگران به گروه های زیر تعلق دارد:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران
  • جانبازان ۲۵ درصد به بالا و همسر و فرزندان ایشان
  • آزادگان و همسر و فرزندان ایشان
  • رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه
  • جانبازان زیر ۲۵ درصد

در صورتی که پس از گزینش متقاضیان گروه های فوق، رشته و دانشگاهی  بدون متقاضی باقی مانده باشد، جای خالی با متقاضیان گروه های زیر تکمیل می‌شود.

  • خانواده شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر)
  • همسر و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد
  • همسر و فرزندان رزمندگان با شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

چنانچه هیچ ظرفیت خالی برای گروه اعلامی دوم اشاره شده در بالا باقی نمانده باشد، این گروه متقاضیان با داوطلبان آزاد مورد سنجش واقع می‌شوند.

بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1400

حذف سهمیه کنکور سراسری 1400 | سهمیه آزاد

همانطورکه در بالا مختصرا اشاره شد، 50 درصد از ظرفیت کلیه دانشگاه ها، بدون اعمال هر گونه سهمیه ای به رقابت گذاشته می‌شود. در واقع تنها نیمی از کرسی های دانشگاهی با اعمال سهمیه گزینش می‌شوند. برای گزینش نیمه دوم ظرفیت همه داوطلبان به صورت یکسان مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1400

می‌شود. در واقع تنها نیمی از کرسی های دانشگاهی با اعمال سهمیه گزینش می‌شوند. برای گزینش نیمه دوم ظرفیت همه داوطلبان به صورت یکسان مورد سنجش قرار خواهند گرفت. برای مشاهده انتخاب رشته بدون کنکور کلیک کنید.

نکات مهم

  • سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل استفاده در ایام محدود کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند.
  • سهمیه دارندگان مدال المپیادهای دانش آموزی به ظرفیت مازاد تغییر یافته و به رشته های خاص و مرتبط محدود شده است. این گروه برای برخورداری از سهمیه باید 90 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده آزاد را کسب نموده باشند.

بخوانید: نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری

سوالات متداول

  1. سهمیه های اعمال شده در کنکور 1400 چند دسته هستند؟

در کنکور سراسری 1400 تنها سه سهمیه لحاظ می‌گردد. توضیحات مبسوط در متن مقاله ارائه شده است.

  1. آیا در کنکور سال 1400 سهیه کنکور جزئی از ظرفیت اصلی است؟

خیر، کلیه سهمیه های لحاظ شده به صورت ظرفیت مازاد تعریف شده اند.

  1. تغییرات اعمال شده در سهمیه ایثارگران کنکور سال 1400 چیست؟

سهمیه ایثارگران به 5 درصد ظرفیت مازاد تقلیل یافته و حد نصاب استفاده از سهمیه نیز به 85 درصد آخرین فرد پذیرفته شده، افزایش یافته است.

برای دریافت مشاوره در زمینه حذف سهمیه کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: تغییرات و حذف سهمیه کنکور سراسری 1400




:: برچسب‌ها: تغییرات و حذف سهمیه کنکور سراسری 1400 ,
:: بازدید از این مطلب : 487
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: